Tuesday, October 14, 2014

Chapter 5

Ibuku teragak - agak untuk menjawab, ayah mengeluh dengan berat sekali dan nenek berubah muka.Datuk aku langsung tinggalkan meja makan dan menerus ke bilik.Aku mendiamkan diri."Mariana itu,adik kembar maria...Maria tidak mengingati kewujudan mariana kerana maria hilang ingatan."Ibu mula berbicara,"Ibu cuba memberitahu maria tetapi tidak ada kesempatan,Tolong fahami, ibu hanya mahukan maria selamat."Ibu terus menerangkan, Aku diam dan mendengar."Waktu itu,Maria dan mariana bermain buaian di belakang rumah datuk...Maria hampir diculik untuk menghalangnya daripada berlaku..."Ibu teresak - esak menangis.Aku mula rasa sakit kepala dan cepisan "image" masuk ke dalam otak aku."Apa berlaku lepas itu ibu??",aku menanyakan kepada ibu."Dia tukar tempat dengan kamu kerana dia sangat menyayangi kamu, Dia tidak mahu kamu jadi "burung dalam sangkar emas".Dia nak kamu hidup dengan ceria seperti mentari tetapi semuanya berlaku dengan cepat,Penculik tahu ianya bukan kamu dan membunuh dia dengan kejam.Ibu terlambat bertindak, dia pergi tinggalkan kita semua dan membawa hilang separuh hati kita"...Ibu menghabiskan bicaranya dengan tangisan mengalir dipipi."Semuanya disebabkan saya??, apa jadi pada saya??...ibu??.."aku terkejut dan memandang ibu seakan tidak percaya."Maria adalah waris tunggal keturunan diraja,ibu bawak lari maria keluar dari tempat neraka itu".ibu diam."Keturunan raja??...Apa ini??...sekejap, Maria ada adik kembar,kenapa maria jadi pewaris tunggal??.."Aku membantah. "Sebab Maria di anugerahkan pangkat diraja.Mariana tidak terpilih kerana bakatnya tidak mengalir didalam dirinya...Akibat daripada itu, Maria dijadikan sebagai "target" oleh orang yang tak berguna.Maria mengalami kecederaan teruk akibat perbalahan itu." Aku macam tidak percaya.Ini dah kategori cerita dongeng orang melayu je,merepek sungguh.Datuk membawa kotak kayu lama dan diletakkannya di hadapan aku. Aku tetiba dapat "flash back",seorang budak perempuan menghadap seseorang,orang itu seperti golongan di raja."Kotak Puaka!!!...." aku tetiba menjerit."Maria!!!....Kenapa cakap macam itu??..."..Datuk pandang aku dengan muka terkejut.aku mengenggam jari,"Sebenarnya ini semua bohong,Aku berhak atas Segala - galanya..Bukan kau!!!".Aku pandangan dan cuba memahami dalam diri sambil badanku dihuni oleh benda asing.Hilang perasaan sedih, sayang dan duka hanya ada dendam sahaja.Kotak itu mengandungi segala jawapan.Aku bagaikan dalam mimpi yang tiada penghujung.Aku cuba bangun dan lawan tapi niat ini tidak kesampaian.Semakin lama,semakin menghilang memori dalam diri aku.Aku buka mata lalu memandang sekeliling,rupa -rupanya aku hanyalah bermimpi tapi aku memang ada adik kembar.Pasal keturunan diraja itu memanglah mimpi saja.Aku kehilangan arwah adikku disebabkan mati lemas akibat arus deras,waktu itu aku cuba selamatkan dia tapi aku tergelincir ke atas batu, lalu aku pengsan dan hilang ingatan.Ini hakikat yang sebenar.

No comments:

Post a Comment