Wednesday, October 8, 2014

Chapter 4

Rasa selamat tidur bersama ibu, Ibu adalah orang paling aku sayang.Jangan tanya kenapa kerana kau orang pun tahu sebabnyakan.Awal pagi juga aku bangun sebab hati aku memang tidak tenang.Entah apa yang belaku pada aku nanti kalau orang yang paling aku sayang tiada dan aku termenung jauh ke luar jendela.Tiba - tiba,memegang aku dari belakang.Terkejut aku."Astagfirullah hal azim!!"..(sebaik aku tak mencarut yang bukan - bukan).'"Maria sayang,kenapa termenung ni??.Dari semalam ibu tengok sayang begini.Ibu sangat risau"tegur ibuku."Tiada apa - apa ibu.Atuk macam mana bu??...".Pandangan aku masih tidak berganjak daripada tadi.Aku hanya mendengar tapi aku tetap rasa semua itu salah aku.Aku rasa bersalah sangat.Bila aku balik kampung,mesti akan ada benda aneh yang berlaku.Ibu mesti tidak mahu mencerita.Aku tidak tahu kenapa dan aku merasakan ada benda yang ibuku rahsiakan tapi kenapa perlu berbuat begitu.Semua menjadi tanda tanya.Aku hanya diamkan diri sehinggalah azan subuh berkumandang.Aku segera masuk menunaikan solat subuh dan sememangnya aku akan ber"jogging" keliling kampung sebelum sarapan.Semasa aku berlari,mesti ada saja yang menganggu aku tapi aku tidak pedulikan sebab mesti ayah aku akan ada dibelakang.Ayah aku ini bekas tentera dan memang kewajipan dirinya untuk "fit" kan badan.Aku pun ikut genatik dia, sebab itu badanku kira "solid"...hihi.."Ayah,maria nak teruskan larian nanti jumpa di rumah atuk ye..."Aku teruskan larian hingga ke hujung kampung.Pada masa yang sama,"Dia sama macam mariana,macam mana aku hendak terangkan segalanya kepada dia?"..Bisik Ayahku.Ayahku berlari balik ke rumah.Sementara itu, Aku reggangkan badan dan di tegur oleh seorang jejaka, tampan wajahnya dan bahasanya juga manis tidak seperti jejaka di kampung ini.Ini pelik, aku berbelah antara hendak melarikan diri atau layan dia.Seketika kemudian, Aku memilih untuk melayan jejaka ini, mungkin aku dapat apa - apa "information".Kami berborak dan dia asyik memanggil aku dengan panggilan mariana.Siapa mariana?,apa yang dia cakap ini? dan kenapa aku tidak ingat langsung pasal dia ini?.Akhirnya, aku berterus terang yang aku bukan mariana dan aku mariam.Dia diam, pandangan dia lain dan dia berlalu pergi.Apa ini?.kenapa dia lari daripada aku? dan apa yang tidak kena pada aku?..Ini memang pelik,Aku mesti cari jawapan disebalik kejadian yang merepek ini.Aku berlari menuju ke rumah atuk."Assalammualaikum!!" jeritku di luar."Waalaikummussalam sayang,Dah balik pun cucu nenek ini.Risau nenek,maria lambat balik tadi.Nenek nak je suruh atuk kamu ini pergi cari, takut - takut kamu tersesat."sambil nenek peluk aku."Nenek ni risau sangat,maria ok jelah nek.Setakat kampung ni, Insya Allah maria takkan tersesatlah nek.lagipun, maria dah bagitahu ayah yang maria nak lari lagi.Ni mesti ayah tak bagitahu nenek kn?..ayah?"..aku pandang ayahku dengan kening terangkat.Ayahku ketawa geli hati, Apa yang di ketawakan pun aku tidak tahu.Aku menuju ke bilik dan mandi,setelah selesai mandi macam biasalah menuju ke dapur untuk makan sarapan.Syok gila dapat makan masakan nenek."Yummy...macam - macam ada, macam kenduri pun ada dah nie".Ibu dan ayah hanya tersenyum dan pandang aku."I'm missing something here mum and dad".aku pandang dengan penuh tanda tanya."haisshh!!..budak bertuah ni,Hari Jadi sendiri pun dah lupa ke??..."sambil ibu sergah."owh.." desik aku dalam hati,aku diam dan pandang saja makanan."Ibu...Mariana itu siapa?.."aku memulakan bicara. 

No comments:

Post a Comment