Wednesday, October 8, 2014

Chapter 3

Dalam dingin pagi,kepisatan mata aku.Aku gagahi jua diri ini untuk bangun dari tidurku yang lena.Terhoyang - hayang aku berjalan keluar menunju ke dapur,tersengut - sengutlah aku dimeja makan.Ibuku sangat lemah lembut dan sabar orangnya,walaupun begitu garangnya tetap ada."Bu,ayah mana?..NgatukNya.." sambil menguap mulut,aku menanyakan soalan kepada ibu."Sudah lama dia keluar,nak tunggu anak dara dia seorang ini memang lambatlah.Ayahnya ke kebun tolong datuk, yang maria ini dah janji nak tolong tapi bagun pula lambat.Apa yang maria buat malam tadi?."membebel seorang diri,"Ibuuu....sudahlah tu...adik terjaga semalam,terdengar bunyi bising dekat luar rumah nenek.Yang peliknya adek nampak kelibat manusia warna putih...Serius!!!..tak tipu..."sambil merengek manja dengan ibu.Ibuku terus mendiamkan diri dan membiarkan seperti tidak mahu aku mempedulikan perkara seperti itu.Aku melepetkan muka diatas meja makan,"Sudah - sudahlah tu...Pergi mandi dan tolong ibu masak".Ibu mengarahkan aku pergi,dengan rasa mengantuk,malas dan longlai aku pergi menuju ke bilik untuk mengambil barang mandian.Tetiba kedengaran riuh di luar rumah.Aku mengintai sekejap sebelum berlalu ke bilik mandi,biasanya di kampung kalau kami pulang memang ribut 1 kampung.Kami bukan orang yang "popular" tapi memang beradalah.Keluarga memang penting bagi kami sebab keluarga aku ini tidak terlalu ramai berbanding keluarga lain.Selepas 30 minit, Aku masih mendengar keriuhan orang di luar rumah.Aku semakin ingin tahu dan terus keluar,rupa - rupanya datuk aku di serang oleh suatu lembaga yang tidak dikenali.Aku mendiamkan diri,"Adakah aku yang menyebabkan perkara ini berlaku?.." desak hati kecil aku.Aku perlu tahu tapi aku masih diamkan diri dan ikut saja apa yang ibu arahkan.Selepas malam menjelma,perangai datuk aku menjadi semakin pelik seperti resah dan gelisah sambil memandang kiri dan kanan.Aku tegur datuk,dia terus - terusan mengilai.Aku sangat takut,segera ayahku membawa aku pergi sambil memelukku erat."Ayah!!!...Atuk!!!..Salah saya!!!.."sambil menangis aku berlalu pergi.Sewaktu itu jugak imam dan ustaz datang.Imam dan Ustaz itu hanya pandang aku dan senyum.Semakin lama,aku seperti hilang kawalan badan.Aku rasa seperti lama sangat dan aku terdengar laungan Azan.Bila aku tersedar,Aku betul - betul berada di tempat yang aku ternampak lembaga malam semalam.Ayah aku dengan mukanya sangat risau datang memeluk aku dan segera membawa aku masuk ke rumah.Pada malam itu,Ibu temani aku tidur di bilik dan ayah mengawal di luar.

No comments:

Post a Comment