Saturday, February 21, 2015

Chapter 6

Mariana,aku dan kawan atau lebih dikenali tunangan mariana,sejak kecil mariana merupakan seorang budak yang sangat disayangi ramai.Aku??...gila tak disaayangi??...Sesungguhnya memang betul pon,aku dulu jenis pendiam,tidak reti bergaul dengan orang ramai dan budak yang pelik...aku memang bertentangan sifat dengan adik kembarku.Disebabkan itu jugalah ramai yang ingin menjadikan dia sebagai isteri,tunangan dia itu antara calon yang terbaik untuknya.Didalam hati aku timbul rasa cemburu sebab tidak sepertinya lalu aku menyendiri lagi.Tunangannya bernama Megat Iskandar shah, keturunan bangsawan(katanya).Bagi aku memang ada sifat n cara perwatakan dia agak formal tapi berkarisma.Aku tidak ambil tahu sangat ketika hari pertunangan dia dulu,tetapi diwajah mariana sungguh bersinar - sinar.Mungkin ada baiknya dia dengan si megat itu,kelakar bukan??,adik bertunang pada usia kanak - kanak(jangan terkejut sangat,keturunan aku memang begitu) .Bgi yang tidak mengenali kami,diaorang akan cakap yang keluarga kami ini kahwin awal sebab gatal sangat tapi bukankah lebih baik mencegah daripada mengubati.itu pandangan aku,suka hati dialah.Sejak aku ingat kembali,Megat tidak pernah menjejaki kaki ke rumah Datuk sejak kematian Mariana,Mungkin kejadian ini membuatkan tamapran hebat baginya.Kehidupan aku sewaktu kanak - kanak sangat kesian kot,tiada orang nak kawan aku sebab aku mempunyai kebolehan yang sangat istimewa tapi bagi aku ianya seperti malapetaka.Kebaikannya cuma tiada sesiapa yang buli aku dan aku hanya bermain dengan hantu - hantu,jin - jin dan ustazah.Ianya memang sangat tidak menyeronokkan tapi selalunya kehendak aku diikuti sebab aku tidak banyak karenah.Seronok tengok Mariana dan kawan - kawannya bermain selalunya dari jauh ataupun di tingkap rumah.Kami sangat berbeza tapi sejak mariana meninggal,aku menjadi lebih disayangi??...lebih dilindungi??...lebih kesian??...Aku cuba lupakan perasaan itu tapi tidak boleh,ianya hanya lebih menghantui aku.Dalam bilik,aku cuba tenangkan diri tetapi tidak dapat lalu aku membuka tingkap bilik,sambil menghilangkan rasa sakit ini.Lihat pandangan malam,membuatkan hati aku suram dan malap untuk berkarya.Hilang emosi dan harapan,sedih gila??...macam pelik saja cerita ini tapi disebalik kisah ini,ada kisah akan tersirat iaitu kemunculan Megat akan menjadi lebih menarik dan maria sebenarnya hilang ingatan disebabkan apa,,,tunggu chapter selepas ini,terima kasih...=)

No comments:

Post a Comment